Eind september is in Den Haag de opening verricht van Kindcentrum Diamant dat werd ontworpen door Geurst& Schulze architecten. De nieuwe multifunctionele accommodatie biedt huisvesting aan twaalf groepen basisonderwijs, een peuterspeelzaal, twee groepen kinderdagopvang, twee groepen buitenschoolse opvang en een gymzaal voor het aangrenzende Diamant College.
Het kindcentrum is gelegen in de groene wijk Mariahoeve tussen de Diamanthorst en het wijkpark de Horst. De opgave voor de architect was een ontwerp te maken dat ruimte biedt voor de onderwijsvisie van opdrachtgever Stichting Lucas Onderwijs. Om de groepen kinderen met verschillende cultuur- en taalachtergronden passend onderwijs te bieden, is de leeromgeving opgezet in domeinen in plaats van traditionele klaslokalen. Kinderen van verschillende leeftijden en leerkrachten vormen één groep binnen gemeenschappelijke leerruimten waarin verschillende manieren van leren mogelijk zijn. Elk domein werkt met kleine stamgroepen die samen kunnen komen in halfopen instructieruimtes.
Open structuur
Voor deze onderwijsbenadering is een vrij indeelbare plattegrond gekozen die past bij een open structuur van leerpleinen. De gesloten functies als sanitair en bergingen zijn als aparte units ontworpen en strategisch in de plattegrondgeplaatst om de leerpleinen van een functionele barrière te voorzien. Het op Japan geïnspireerde materiaalgebruik voor het interieur kenmerkt zich door blankhouten afwerkingen, transparante glazen puien, behang met natuurlijke motieven en vrij hangende wandstukken.
De centrale speelhal in het hart van de school heeft een vide waardoor het de fysieke en visuele verbinding vormt tussen de verschillende domeinen. Daklichten in deze ruimte brengen extra lichttoetreding in de kern van het gebouw. De trappen in het verlengde van de hoofdentree vormen de hoofdverbinding tussen de verschillende verdiepingen.
Door het optillen van de gymzaal zijn meer onderwijsfuncties op de begane grond mogelijk. Bovendien zorgt dit voor het open karakter in de plint. De verlaagde speelzone met houten zitrand en het muzieklokaal onder de gymzaal zijn multifunctioneel te gebruiken. De mobiele wand tussen de twee lokalen is te openen voor een kleine theateropstelling. De gekozen opzet faciliteert dubbelgebruik waardoor de beschikbare vierkante meters efficiënt zijn te benutten.
Buitenkant
De gevel kenmerkt zich door open en gesloten metselvlakken in een heldere ritmiek. De visueel zware schijven van geel genuanceerde gevelsteen stoppen bij horizontale betonnen banden en luifels. De betonbanden van de nieuwbouw en het Diamantcollege lopen visueel door en dragen bij aan de zorgvuldige aansluiting tussen de twee gebouwen. De openingen tussen de penanten zijn ingevuld met houten kozijnen en bijzonder metselwerkverbanden.
De luifels aan de dakrand zorgen verder voor overdekte speelruimte en geven nadruk aan de gebouwentrees. De afstemming van de speelzones op de positie van de luifelsen het aftrappende gebouwvolume waarborgt de samenhang tussen de buiten ruimte en het gebouw. Om op het beperkte grondstuk zo veel mogelijk speelruimte rondom de school te realiseren, is de school zo compact mogelijk ontworpen.
Duurzaam, flexibel en toekomstgericht
Het beperken en vermijden van onnodig energiegebruik heeft met het oog op de BENG-eisen prioriteit gekregen. Het gebouw heeft daarom zoveel mogelijk de juiste oriëntatie, een schil met hoge isolatiewaarde, voldoende massa en volume en er is gezorgd voor voldoende daglicht tot diep in het gebouw.
In alle ontwerpbeslissingen is uitgegaan van duurzaam en degelijk materiaalgebruik. Dit uit zich in slimme dimensionering, geprefabriceerde materialen, duurzame materialen met een lange levensduur, gerecycled materiaal en materialen die na sloop hergebruikt kunnen worden. Het gebouw moet een voorbeeldfunctie zijn voor de kinderen en andere bezoekers, zodat zij ervaren dat het een duurzame omgeving is.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.