Kossmann.dejong ontwerpt interactieve tentoonstelling

Nieuws

Kossmann.dejong ontwerpt interactieve tentoonstelling

Door: Petra Starink | 06-09-2017

Voor het Museum voor Communicatie in Bern in Zwitserland heeft Kossmann.dejong het ontwerp gemaakt voor de vaste opstelling. Bezoekers worden ondergedompeld in de complexe wereld van de communicatie en uitgedaagd het begrip communicatie te onderzoeken en in de praktijk te brengen.

Ontwerpconcept

De grootste uitdaging was een abstract thema als ‘communicatie’ ruimtelijk te vertalen in een coherente tentoonstelling. Er zijn 9 kernvragen geformuleerd door een expertteam van het museum en vormen het uitgangspunt van het ontwerpconcept. Kossmann.dejong heeft de vragen geclusterd in verschillende thema’s en zijn verdeeld over drie etages van het gebouw. Het belangrijkste interactieve element in het nieuwe museum zijn de ‘communicatoren’. Deze speciaal getrainde museummedewerkers zijn expert en gids die een relatie aangaan met de bezoeker.

Interactieve tentoonstelling

In het museum spelen de bezoekers een grote rol. Bij binnenkomst betreden zij een rode loper waar met persoonlijke verhalen van Zwitserse burgers een chronologische weergave van communicatie in alle levensfasen is gecreëerd. De rode loper vormt de visuele verbinding tussen een collagewand van bijzondere artefacten aan de ene kant van de ruimte en een communicatielaboratorium aan de andere kant. Waar met de collagewand een informatieve kijkervaring is gecreëerd, is het laboratorium gericht op activatie van de bezoekers en deze met elkaar in contact te brengen: samen een doolhofpuzzel oplossen of dineren met een wildvreemde.

Wereld van herinneringen

Een etage lager betreden bezoekers de wereld van herinneringen. Uit een centraal geplaatst sculptuur van hersenen ontspruit een wirwar van zenuwdraden gekoppeld aan herinneringsboxjes met films en hands-on elementen. Hier komen vragen voorbij over wat en waarom we iets onthouden. Welke herinneringen worden opgeroepen bij een bepaalde geur of geluid?

Communicatie

Op de onderste verdieping lopen bezoekers op een chronologische reis langs topstukken uit de communicatierevolutie, van postkoets tot drone. Geïntegreerde films maken bezoekers bewust van de voortdurende veranderingen in communicatiemiddelen en de daarbij gepaard gaande gevoelens. Na een visionaire blik in de toekomst te hebben geworpen, wordt de enerverende ontdekkingstocht naar je communicerende ‘zelf’ afgesloten bij het uitlogstation. Hier hangt elke bezoeker zijn profielfoto aan een grote fotowand, waardoor een constant veranderend kunstwerk ontstaat.

Museum voor Communicatie
Helvetiastrasse 16, Bern
Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 10.00 tot 17.00

Beeld: Kossmann.de jong/ Thijs Wolzak

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.