De huidige huisvesting van het Vakcollege Thamen in Uithoorn stamt uit de jaren ’50. Het gebouw kampt met technische gebreken en nieuwbouw is noodzakelijk. LIAG won de architectenselectie en zal de toekomstige onderwijsfaciliteit voor 700 leerlingen en 100 medewerkers ontwerpen. Dit is inclusief sportvoorzieningen.
Omdat de vmbo-leerlingen graag in de praktijk én samen leren, creëert LIAG een leeromgeving met rijke context die niet alleen bij hen past, maar ook de sociale interactie bevordert. Architect Thomas Bögl vertelt hierover: “De huidige leeromgeving is geliefd bij zowel leerlingen als docenten. Daarom nemen we de sterke elementen mee in het ontwerp, zoals de opzet van elk domein. Leerlingen hebben de vrijheid om hun eigen leerplek te kiezen. En ze kunnen hun werk tentoonstellen. Dit is van groot belang. Niet alleen om ervoor te zorgen dat de vmbo-leerlingen met plezier naar school gaan, maar ook dat ze trots zijn op hun prestaties.”
Boulevard
Langs de zogenaamde Thamenboulevard, die als een hoofdroute door het gebouw loopt, vinden de verschillende domeinen hun plaats. “Dat is bewust,” geeft architect Esther Klausen aan. “Het zicht op de praktijklokalen met etalages zal de nieuwsgierigheid van de leerlingen prikkelen en hen aanmoedigen om nieuwe vakken uit te proberen.” Deze boulevard wordt een bruisende plek. En zo’n omgeving sluit perfect aan bij de belevingswereld van de jongeren.
Leeromgeving
Een ander belangrijk aspect van het ontwerp is het creëren van een omgeving waarin leerlingen zich comfortabel voelen en optimaal kunnen presteren. Het moet fijn zijn op school. “We zorgen voor een duidelijke indeling, een goede mix tussen ruimten voor praktijkonderwijs en theoretische vakken, en een diversiteit aan mogelijkheden om alleen of samen te leren, evenals een prettige pauzeplek. Tegelijkertijd streven we naar een natuurlijke overgang van levendigheid op de begane grond naar rust op de bovenste verdieping.” vertelt Esther. “Ook werken we met slim geplaatste zichtlijnen. Leerlingen zien zo wat er om hen heen gebeurt.
Gelijktijdig krijgen omwonenden een indruk van de activiteiten die zich achter de gevel afspelen. Zij kunnen een glimp opvangen van de kunstwerken in de galerie, genieten van een maaltijd in het restaurant of op het terras, of hun fiets laten repareren in de werkplaats. Ook de sporthal vervult een buurtfunctie. Het draagt bij aan een gevoel van verbondenheid.”
Duurzaam onderwijsgebouw
Tot slot is het streven naar een energieneutraal gebouw met een gezond binnenklimaat. Hiervoor ontwerpt de architect een compact gebouw, houdt rekening met de oriëntatie en werkt waar nodig met overstekken. Daarbij wordt maximaal gebruik gemaakt van natuurlijk daglicht én is het gebouw eenvoudig aan te passen aan veranderende onderwijsconcepten, behoeften van docenten en leerlingenaantallen.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.