Nieuw ontwerp Vredenburgplein

Nieuw ontwerp Vredenburgplein

Nieuws
Door: Redactie ArchitectuurNL | 18-01-2008

Het college van Utrecht heeft ingestemd met het voorlopige ontwerp van het nieuwe Vredenburgplein. Het plein verbindt straks het moderne stationsgebied met de historische binnenstad en wordt circa 60 meter breed en 106 meter lang. Het idee is dat het plein een centraal punt wordt waar het winkelend publiek tot rust kan komen en waar bezoekers zich kunnen oriënteren tijdens een dagje uit. Ook voor de markt en bijzondere evenementen kun je hier terecht.

Verbindingen
Het ontwerp bestrijkt de openbare ruimte van het Vredenburgplein en de drie aangrenzende straten: de verlengde Sint Jacobsstraat, de verlengde Willemstraat en de Catharijnesingelstraat. Dit zijn voorlopige benamingen; de straatnamencommissie doet nog een voorstel. De drie aangrenzende straten verbinden het plein met het Muziekpaleis, de Catharijnesingel en het winkelgebied. Zo kan het wandelend publiek makkelijk van de ene plaats naar de andere in de binnenstad.

Bomen en bankjes
In het plan zijn een aantal grote bomen, voldoende comfortabele zitgelegenheid en straatmeubilair als verlichting en afvalbakken ingetekend. Voor de rest wordt het plein obstakelvrij. Over het aantal en lokatie van de bomen, bankjes en ander straatmeubilair heeft het college nog geen standpunt ingenomen. Het college wil eerst van belanghebbenden hun mening horen voordat ze hierover definitief een standpunt inneemt.

Daar is overigens nog genoeg tijd voor, omdat de feitelijke uitvoering pas plaatsvindt als alle omliggende gebouwen zoals het Muziekpaleis, het winkel-appartementengebouw De Vredenburg, het Entreegebouw en de uitbreiding van de parkeergarage zijn gerealiseerd (2012).

Markt
Op het nieuwe Vredenburgplein rond de eventuele zitplaatsen en boombeplanting komt de marktopstelling met 73 standplaatsen (145 kramen op zaterdag). De huidige zaterdagmarkt heeft 90 standplaatsen. Als gevolg van brandweervoorschriften en eisen van hulpdiensten en in verband met de doorstroming van voetgangers, is het niet haalbaar om de resterende 17 standplaatsen onder te brengen in omliggende straten..

Bron: Gemeente Utrecht

     

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.