Wegens stadsvernieuwing verdwijnt dertig jaar na de opening in 1979 het bijzondere gebouw van architect Herman Hertzberger. De architect aan het woord in een nieuwe documentaire. De vader van Vredenburg blikt op plaatsvanherinnering.nl terug op zijn schepping.
Hij geeft in de docu aan diep geraakt te zijn dat het gebouw gesloopt moest worden. Wel kreeg Hertzberger de opdracht om een nieuw gebouw te ontwerpen. De overgebleven Grote Zaal krijgt een plaats in een nieuw Muziekpaleis, samen met vier andere zalen. Ondertussen wordt nog steeds gewacht op de vergunningen.
Democratische architectuur
Het Muziekcentrum Vredenburg was een voorbeeld van democratische architectuur, kenmerkend voor de jaren zeventig, waarin een muziekzaal geen drempels mocht hebben. Deze laagdrempeligheid was terug te zien in de programmering. Zowel popmuziek, jazz, poëzie als klassieke uitvoeringen passeerden de revue. Van de jaarlijkse Nacht van de Poëzie tot een concert van The Rolling Stones.
In de jaren negentig besloot het gemeentebestuur tot stadsvernieuwing over te gaan. Gevolg was dat het Muziekcentrum op de schop moest. Alleen de Grote Zaal mocht bewaard blijven.
Lees meer en bekijk de film
– Plaats Van Herinnering
Bron: www.geschiedenis.vpro.nl
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.