Onlangs opende het reisplatform Booking.com de deuren van haar nieuwe, innovatieve ‘urban campus’ in Amsterdam. De campus is het eindresultaat van een bijzondere samenwerking van verschillende interieurarchitecten en ontwerpbureaus waarbij een een inclusieve werkplek voor meer dan 6.500 werknemers is gerealiseerd.
Als Lead Interior Architect ontwierp HofmanDujardin een masterplan voor het interieur van het campusgebouw van 65.000 m², terwijl het gebouw zelf werd ontworpen door architect UNStudio.
Thuis
De nieuwe werkomgeving biedt een diversiteit aan ruimtes die zijn ontworpen rond het concept ‘Booking Home’. Deze benadering heeft als doel een thuis te creëren voor alle werknemers: elke plek op de wereld, elke reisbestemming, is iemands thuis.
Omdat echter iedereen een ander idee heeft van thuis, ontwikkelde HofmanDujardin een masterplan om diversiteit te omarmen. Dit plan definieert een reeks principes en moodboards voor verschillende unieke themagebieden. Verschillende gebiedsontwerpers werden uitgenodigd om die principes in te vullen gecombineerd met hun eigen stijl en inzichten. Daarnaast zijn gespecialiseerde ontwerpers geselecteerd om groen, verlichting, bewegwijzering en afbeeldingen, vloerbedeking en eten en drinken op de hele campus te creëren.
Diverse reizen
De campusreis begint bij de hoofdentree, die wordt geflankeerd door digitale wanden met reisfilmpjes en reisstemmingsscènes in slow motion, zoals stromend water of bladeren in de wind. Het biedt ook uitzicht op een wenteltrap en een groene gang met planten naar de met licht gevulde bovenverdiepingen. De route leidt omhoog naar het trefpunt en de wervings-, onderzoeks- en leercentra op de 1e verdieping en loopt vloeiend door naar het centrale atrium op de 2e verdieping. Deze lichte en levendige verbindingsruimte biedt fysieke en visuele relaties met alle bovenste kantoorverdiepingen.
Restaurants
De maaltijden worden genuttigd in een van de drie restaurants: de 2e verdieping Market (gebaseerd op een Europese markthal), de 5e verdieping Five Islands (vijf samengevoegde maar individueel gethematiseerde zones of ‘eilanden’) en de 9e verdieping Hoge Tuin met weelderige daktuin en weids uitzicht over Amsterdam.
Zelfs de parkeerplaatsen voor auto’s en fietsen zijn gericht op reizen. Zo roept de eerste de ijskappen van Antarctica op, terwijl de laatste een groot, van kleur veranderend ‘zon’-licht heeft, waardoor fietsende werknemers elke ochtend een leuke verrassing krijgen.
Ontworpen om te verbinden
Door het hele gebouw heen zijn 28 breakout-ruimtes gerealiseerd voor ‘micro-vakantiebestemmingen’, elk met een thema. Mensen kunnen door New York City en Rio de Janeiro slenteren, chillen op de Griekse eilanden en de Amazone bezoeken. Samen met de grotere verbindingsruimten bieden ze pauzes van computerschermen, waardoor werknemers kunnen samenwerken, hun geest kunnen resetten en hen helpen hun creativiteit en productiviteit te vergroten. Foto’s van werknemers en souvenirs van over de hele wereld zorgen voor meer reisherinneringen en betrokkenheid van mensen.
Duurzaamheid
Gevuld met weelderige groene planten en bekroond met een BREEAM excellent certificaat, is het kantoor ook koploper op het gebied van duurzaamheid. Het biedt een geweldige werkomgeving voor Booking.com en geeft het bedrijf een nieuw thuis in hartje Amsterdam.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.