Rijnboutt transformeert noordelijk Citroëngebouw

Actualiteiten, Nieuws

Rijnboutt transformeert noordelijk Citroëngebouw

Door: Petra Starink | 31-08-2015

Rijnboutt architecten gaat de transformatie van het noordelijk Citroëngebouw in Amsterdam ontwerpen. Het pand gaat onderdak bieden aan kantoren, horeca en winkels. Tijdens Open Monumentendag op 12 en 13 september zijn de begane grond, de tweede etage en het dak van het gebouw open voor het publiek.

Eigenaar Bouwinvest heeft Rijnboutt geselecteerd als architect. ‘Het gebouw wordt alzijdig en opener. We stellen het rijksmonument daarmee beschikbaar voor de stad,’ zegt architect Frederik Vermeesch. De verbouwing begint in 2016, de oplevering is een jaar later.

Op het Stadionplein staan twee Citroëngebouwen, beide ontworpen door architect Jan Wils (1891-1972). Ze maken deel uit van het terrein rond het Olympisch Stadion.

Hotspot

Het eerste gebouw (1929-1931) deed dienst als showroom, magazijn, kantoor en garage. Dit Zuidgebouw krijgt vanaf 2016 een tweede leven naar ontwerp van BiermanHenket Architecten. Ten noorden van dit pand werd tussen 1959 en 1962 een tweede gebouw neergezet in een strakke, modernistische bouwstijl. Het Noordgebouw (ca.15.000 m2) nam de functie van garage over van het oude gebouw, dat vanaf dat moment werd ingericht als kantoor en verkoopruimte. Voor de nieuwe bestemming is Rijnboutt geselecteerd als ontwerper voor deze nieuwe bestemming van het Noordgebouw. Het moet een hotspot worden, een plek waar je naar toe wilt.

De visie van Rijnboutt (‘Het geheel is meer dan de som der delen’) sluit daarmee naadloos aan op wat eigenaar Bouwinvest met beide gebouwen wil. Zij hebben in 2014 de panden van Citroën Nederland gekocht om ze een multifunctionele invulling te geven.

Uitdagende opgave

Volgens architect Frederik Vermeesch is het een uitdagende opgave. Er zullen goed doordachte ingrepen nodig zijn om van het noordelijke gebouw een duurzaam, aantrekkelijk kantorenverzamelgebouw met andere functies te maken. Zo zullen we daglicht moeten brengen in de kern van dit grote volume van 50 bij 70 meter. De monumentale hellingbanen voor auto’s zullen we een plaats geven.

Het gebouw is nu voorlopig beschikbaar voor verschillende doeleinden, zoals een kunsthal, restaurant Citroen, culturele activiteiten en pop-initiatieven.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.

Gerelateerd

Tags: , , , , ,

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.