Onder de naam Vrachtgebouw 17 krijgt Schiphol een nieuwe vrachtloods voor het afhandelen van luchtvracht. Omdat Schiphol Commercial Real Estate hoge duurzaamheidsambities heeft – het liefst BREEAM Excellent – zal het gebouw voor minimaal 50% zijn vervaardigd van hergebruikte materialen. Daarbij zal de loods demonteerbaar zijn zodat hij eenvoudig elders weer is op te bouwen wanneer plannen binnen Schiphol wijzigen.
DP6 ontwierp een compacte loods van twee basismaterialen: gerecycled ‘gecrushed’ beton en gelamineerd vurenhout. Bij ‘gecrushed beton’ wordt het cement uit het beton hergebruikt. Andere maatregelen in het kader van BREEAM zijn de volledig flexibel in te delen plattegrond, het grote oppervlak PV panelen en triple glas. Het gebouw is hierdoor in elk geval energieneutraal.
Indeling
Kenmerkend voor het gebouw zijn verder de grote houten spanten met daklichten die de immense ruimte een natuurlijke ritmiek en warme uitstraling geven. Bovendien draagt de hoeveelheid licht bij aan een comfortabel werkklimaat.
In de mezzanine aan de ‘landside’ bevinden zich onder de spanten de kantoren en het ‘eagles nest’: de controlekamer vanuit waar de hele loods is te overzien. In deze volledig uit CLT opgebouwde ruimte bevinden zich ook de pauze- en overlegruimtes. Het kleinschalige entreegebouw is bewust los gehouden van de loods zodat alle verkeersstromen strikt gescheiden blijven. Bezoekers en medewerkers betreden de hal via een houten luchtbrug op de verdieping. Het vrachtverkeer kan op die manier ongehinderd doorgang vinden naar de laad-docks.
De start bouw van Vrachtgebouw 17 is op 10 maart gevierd. Het gebouw zal naar verwachting in de zomer van 2024 operationeel zijn.
Visuals: sbda
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.