Cepezed en cepezedinterieur maken deel uit van het internationale en integrale ontwerpteam onder coördinatie van AECOM dat de nieuwe pier van Schiphol ontwerpt. De contouren van het gebouw zijn al aardig zichtbaar. De kanaalplaten van de begane grond zijn grotendeels gelegd. De eerste secties van de staalconstructie zijn gemonteerd, deels tot het niveau van de gatehouses, die straks plaats bieden aan zowel narrow-body als wide-body vliegtuigen. Van de staalplaat-betonvloeren ligt het eerste staal al dat binnenkort wordt afgestort.
Vier delen hoog
Voor het overgrote deel wordt de pier in totaal vier lagen hoog, met daarop nog een laag technische ruimten. De bouw is in verschillende fasen georganiseerd. De pier bestaat uit zes zones waarvan de zones één aan het eind en vier in het midden nu dus deels constructief zijn opgezet. Wanneer begonnen wordt aan de volgende zones, start simultaan de bouw van de gatehouses aan de eerder gebouwde zones. De tijdelijke corridor tussen de nieuwe pier en de bestaande B-pier wordt pas op het laatst gerealiseerd.
Geprefabriceerde onderdelen
De pier is volledig ontworpen als een kit of parts bestaand uit geprefabriceerde onderdelen. De verschillende staalelementen zijn afkomstig van BYSteel uit het Portugese Braga en wordt per roll-on-roll-offschip vervoerd.
Nieuwe pier Schiphol
De nieuwe pier voorziet de luchthaven van 8 nieuwe gates, 5 voor voor narrow-body vliegtuigen aan de noordzijde en 3 voor wide-body vliegtuigen aan de zuidzijde die ook bruikbaar zijn voor 6 narrow-body vliegtuigen. In een later stadium komen er aan de zuidzijde nog 2 wide-body gates bij.
Fotografie: cepezed/Lucas van der Wee
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.