Stichting Fietsklim presenteert haar ontwerp van de toekomstige Fietsklim; een ontwerp van ZUS [Zones Urbaines Sensibles] uit Rotterdam in samenwerking met Zonneveld ingenieurs en Van Hattum en Blankevoort. Uit onderzoek blijkt nl. dat het mogelijk is om in het hart van de Randstad een klim te creëren die kan wedijveren met de steilste hellingen van ons land. Een klim die bovendien een mooie en unieke toevoeging is aan het Hollandse landschap.
Wat is er meer Nederlands dan het landschap naar je hand zetten? Enige tijd geleden presenteerde de Stichting Fietsklim haar plan om midden in het platte westen van Nederland een klim te realiseren die zich kan meten met de Posbank of de Cauberg of tegenwoordig ook de VAM-berg. Met 5 miljoen mensen binnen (sportieve) fietsafstand, waarvan enkele honderdduizenden zichzelf ‘fietser’ noemen, moet daar toch behoefte aan zijn, meent de stichting.
Nu brengt zij de resultaten naar buiten van een in de voorbije periode verrichte haalbaarheidsstudie. De architecten van ZUS uit Rotterdam hebben samen met de stichting een beklimming ontworpen met respect voor de natuur en het Hollandse landschap. Een constructie die tot wel 70 meter hoogte geraakt. Door slim te werken met routes door houten torens heen, hebben ze op een minimale oppervlakte een maximale stijging weten te creëren.
Constructie
Tijdens de haalbaarheidsstudie zijn verschillende constructiesystemen onderzocht. De architecten zochten naar mogelijkheden om de kosten zo laag mogelijk te houden en op zo weinig mogelijk oppervlakte zoveel mogelijk hoogtemeters te overbruggen. Omdat de stichting een in alle opzichten duurzame Fietsklim ambieert, is er gekozen voor een houten constructie.
Het uiteindelijke ontwerp werd mede geïnspireerd op de torens van achtbanen. Het fietspad bestaat uit brugelementen die telkens van toren naar toren liggen. Dit resulteerde in efficiënt materiaalgebruik, laag gewicht, beperkte funderingsdruk en het bijkomende voordeel dat een dergelijke constructie weinig wind vangt. Dit leidde tot een heuvel van opgehoogde aarde en houten profielen. Daarover cirkelen twee lussen omhoog en omlaag die elkaar in het hart van de constructie kruisen (zie tekening).
Hout
Door hout te gebruiken voor de constructie slaat de Fietsklim 1.800 ton CO2 op. Vergelijkbaar met de gemiddelde jaarlijkse uitstoot van 2.000 huishoudens. Bovendien is hout goed hernieuwbaar, licht en demontabel en op verschillende manieren inzetbaar aan het eind van de levensduur.
Naast het gebruik van hout is de Fietsklim ontworpen met oog voor de natuur. Het ontwerp is een natuurcompositie die past bij de Randstad, waar bezoekersvriendelijke natuur, actieve recreatievormen en biodiversiteit geregeld samenkomen. Bovendien schept de Fietsklim met zijn unieke hoogte kansen voor nieuwe typen broedhabitat.
Vervolg
Nu de stichting weet dat de beklimming realiseerbaar is, staat de volgende fase van het project volledig in het teken van de financiering. Aangezien de gemeente Zoetermeer heeft aangegeven dat er ieder geval het komende half jaar geen ambtelijke capaciteit kan worden vrij gemaakt voor dit project, gebruikt de stichting de ruimte om (financiële) scenario’s uit te werken.
De kosten voor de Fietsklim worden geraamd op circa € 9 miljoen. Ter vergelijking: de start van de Ronde van Spanje in Nederland afgelopen augustus kostte 15 miljoen euro voor 4 dagen wielerfeest. In de komende maanden gaat de stichting op zoek naar partners. De wens is om een verbond met één of enkele investeerders aan te gaan en de klim samen verder te ontwikkelen.
Beeldmateriaal: ZUS [Zones Urbaines Sensibles]
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang iedere week het laatste nieuws en informatie op het gebied van architectuur in uw mailbox.