Projectgegevens
Woonhof De Dolphijn | |
---|---|
Architect | Rothuizen Van Doorn ’t Hooft, Goes |
Opdrachtgever | Ontwikkelingsmaatschappij De Veersche Poort vof |
Directie | Woongoed Middelburg |
Hoofdaannemer | Walcherse Bouw Unie, Grijpskerke |
Adviseur Constructies | Snellen, Meulemans en van Schaik, Breda |
Adviseur Bouwfysica | S&W Consultancy, Middelburg |
Oplevering | augustus 2004 |
Bruto inhoud | 16.520 m3 |
Differentiatie | 20 woningen |
Totale stichtingskosten | € 3.800.000 |
Bouwsom | € 2.600.000, incl. installaties (€ 200.000), excl. inrichting en BTW |
Leverancier Gevelisolatie | Sirabo, Reeuwijk |
Leverancier Hekwerken | FEK Metaal, Waalwijk |
| |
Twee-onder-een-kapwoningen | |
Bruto vloeroppervlak per woning | 189 m2 |
Bruto inhoud per woning | 496 m3 |
Leverancier Metselwerk | H. & J. Iking Berkel Braun, Stadtlohn, Duitsland |
Tekst | Peter Visser |
Foto's | Ger van der Vlugt |
De stedenbouwkundige opzet van de Veersche Poort is even eenvoudig als doeltreffend met een grote variatie aan woningtypes.
De hoven die in de eerste fase zijn gebouwd zijn autovrije pleinen, waaronder een parkeergarage ligt. Om het plein heen zijn diverse woningtypen gegroepeerd, zoals eengezinswoningen, herenhuizen en appartementen, zowel in de koop- als in de huursector.
In de tweede fase hebben auto’s wel toegang tot de hoven, maar de opzet is gelijk gebleven. Aan de grachtzijde liggen een aantal kadewoningen in het water. Op het vaste land liggen de bergingen en garages, verstopt onder een grasdak, hiermee refererend aan een oud vissersplaatsje, waar bergingen voor de schepen op haast identieke wijze zijn aangebracht.
Een tweede zijde bestaat uit geschakelde rijenwoningen, de overige twee zijden bestaan uit verschillende typen patiowoningen. Deze laatste zijn voorzien van carports, de rijenwoningen hebben parkeerplaatsen voor de deur.
De twee-onder-een-kapwoningen aan de Grote Sternstraat lijken op grote vrijstaande woningen door de diagonale daken en de asymmetrische gevelindeling. Het zijn echter 20 geschakelde woningen.
In de tuin heeft een aantal woningen een halfverdiepte parkeergarage, waarvan de bovenkant zich onder ooghoogte bevindt. Hierdoor zijn de garages geen obstakels in de tuin, maar een onderdeel van die tuin. De tuinen zijn van elkaar gescheiden door een metalen hekwerk dat volgend jaar helemaal begroeid zal zijn met klimop.