Grachtenpandjes

Grachtenpandjes

Door: Emy Vesseur | 08-07-2014

Voor het nieuwe interieur van een tegendraads advocatenkantoor in Amsterdam-Noord liet Marten de Jong van Emma architecten alle vooroordelen los. Geholpen door kunstenaars creëerde hij met oude kozijnen, gebruikt kantoormeubilair, persoonlijke spullen en grasgroen tapijt een eigentijdse inrichting, die past bij het bedrijf en haar moderne kunstcollectie. ‘Het is geen hermetisch ontwerp. Juist de mix van elementen geeft het interieur karakter.’

Advocatenkantoor Corten De Geer verhuisde vorig najaar naar een groter kantoor binnen de Groene Draeck, een tot bedrijfsverzamelgebouw getransformeerde scheepswerf aan het IJ in Amsterdam-Noord. Marten de Jong van Emma Architecten boog zich over het nieuwe interieur. Hij liet alle vooroordelen rondom advocaten vallen en ging met zijn opdrachtgever praten om het zelfbeeld te achterhalen. ‘Een advocatenkantoor in Noord in plaats van op de Zuidas, typeert al een tegendraadse mentaliteit,’ zegt De Jong. ‘Corten De Geer opereert bovendien in een niche van vastgoed, erfpacht en bomenrecht en neemt het op voor gedupeerden. De interne verhuizing naar een groter kantoor betekende een professionaliteitsslag die ik in het nieuwe interieur wilde laten terugkomen: de underdog wordt trendsetter.’ Het resultaat is een transparant, informeel interieur met hergebruikte materialen en tweedehands kantoormeubilair, waarin de moderne kunstcollectie van het kantoor goed tot zijn recht komt.

Epoxy

De diepe cascoruimte van 500m2 op de eerste verdieping bestond oorspronkelijk uit twee kantoren en had maar weinig ramen. De noordkant bij de entree is daarom open gemaakt, waardoor tegelijk uitzicht op het IJ ontstond. De betonvloer kreeg dezelfde kleur als het bruingrijze water buiten. Wanden en plafonds zijn wit gehouden. Zes stroken grasgroen Tretford tapijt liggen in de breedte van wand tot wand. ‘Het strokenidee is overgenomen uit het oude kantoor. De groene kleur refereert aan de naam van het gebouw, maar zit ook in het bedrijfslogo,’ zegt De Jong. ‘De stroken breken de lange ruimte, verbeteren de akoestiek en vormen een “rode loper” naar de kantoren aan de zijkanten.’

Rechts naast de entree is de ontvangstbalie, die ook is meeverhuisd uit het oude kantoor. De Jong: ‘Hergebruik past bij het kantoor en de balie was nog prima. De indeling is erop aangepast en niet andersom.’ In de centrale hal voor de receptie staat een lunchtafel, in opdracht gemaakt door de Amerikaanse kunstenaar David Lindberg. De tafel bestaat uit blauw geschilderde bureaus en tafeltjes in verschillende vormen en stijlen. Met epoxy en gele verf zijn de tafelbladen aan elkaar verbonden en tot een eenheid gesmeed.

Geveltjes

Kantoren en spreekkamers liggen aan de buitengevels, afgescheiden van de rest door een glazen pui van 100m2 oude raamkozijnen. ‘Een transparante wand was noodzakelijk om zoveel mogelijk licht te laten binnenvallen. Bovendien bevordert het de communicatie,’ licht De Jong toe. De kozijnenwand is gebouwd door beeldend kunstenaars Pieter Lemmens, Espen Strandhagen en Mark Rupert, van wie het kantoor werk in de collectie heeft. ‘Een aannemer zou de kozijnen glad schuren en waterpas neerzetten. Kunstenaars hebben oog voor de schoonheid van imperfectie en komen met creatieve oplossingen. Zo heeft David Lindberg de deur van de vergaderzaal rechtgemaakt met epoxy, een materiaal waar hij veel mee werkt.’

De kunstenaars hebben een dag lang met de kozijnen gepuzzeld om een kloppende compositie te maken. Ieder kantoor kreeg zo een ander Hollands geveltje. ‘De advocaten hebben allemaal hun expertise en vormen bedrijfjes met eigen klanten. Identieke kantoren passen daar niet bij. De verschillende gevels geven de advocaten elk hun eigen grachtenpandje.’

Ook de interieurs verschillen onderling. De kantoren zijn standaard uitgerust met tweedehands Kramertafels en Gispenstoelen, maar sommige advocaten hebben hun eigen bureau, stoel en lamp meegenomen. ‘Het is geen hermetisch ontwerp dat geen verstoring duldt. Deze mensen hebben elkaar uitgezocht, horen bij elkaar en dus ben ik niet bang dat ze verkeerde dingen meenemen. Juist die mix geeft karakter aan het interieur.’

Toeval

In de middenruimte voor de kantoren staat een wand met oude archiefkasten. Tussen de kasten zijn met tafels van Friso Kramer werkplekken gecreëerd. ‘De archiefkasten zijn met opzet buiten de kantoren geplaatst. Zo komen advocaten elkaar nog eens tegen, wat het onderlinge contact vergroot,’ legt De Jong uit. De middenruimte is verlicht met simpele tl-buizen die aan weerszijden van de betonnen steunbalk zijn bevestigd. Op termijn is achterin nog een gezellig zitje gepland en mogelijk komt er ook nog een douche in het toiletblok.

‘Het hele interieur is in drie maanden tijd en voor weinig geld gerealiseerd. Het hergebruik is echter niet budgettair gemotiveerd, maar past bij de filosofie van de opdrachtgever. Zo zijn de verzamelde kunstwerken ook vaak van restmaterialen zijn gemaakt. Maar dat is slechts toeval.’

Projectgegevens

TekstEmy Vesseur
FotografieDanny de Jong, Emma architecten
ArchitectenEmma architecten
Constructie teamEspen Strandhagen, Pieter Lemmens, Mark Bain, David Lindberg
Opgeleverd2013
OpdrachtgeverCorten De Geer Advocaten, Amsterdam
Team EmmaMarten de Jong

Gerelateerd

Tags:

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.