Projectgegevens
Projectarchitect | Fred Bos |
---|---|
Projectteam | Fred Bos, Marc de Reuver, Ari de Jong |
Opdrachtgever | BAM Vastgoed, Capelle aan den IJssel |
Adviseur Constructies | IOB Ingenieursbureau, Hellevoetsluis |
Hoofdaannemer | BAM Woningbouw, Den Haag |
Start bouw | Oktober 2004 |
Oplevering | Mei 2006 |
Sloop en sanering | Kruiswijk GWS, Vlist |
Gevelreiniging -en renovatie | Rdrie, Bergambacht |
Adviseur Installaties | RTA, 's Hertogenbosch |
Adviseur bouwfysica | Wolf + Dikken, Wateringen |
Bruto vloeroppervlak | 10.100 m2 |
Bruto inhoud | 32.000 m3 |
Differentiatie | 14 appartementen, 4 maisonnettes en 1 penthouse in bestaande bouw; 27 appartementen, 9 maisonnettes, 2 stadswoningen en een parkeergarage met 73 parkeerplaatsen in nieuwbouw. |
Bouwsom | € 9.180.000, incl. installaties, excl. inrichting en BTW |
Leveranciers: | |
Prefab beton attiek | Granito Betonindustrie, Ittervoort |
Glas en staal liftschacht | Glasimpex, Schiedam |
Staalconstructie | Kramer Staaltechniek, Boesingheliede |
Tekst | Peter Visser |
Foto's | Peter de Ruig |
Vanaf de straat is er weinig te zien van de grootschalige ingreep in het voormalige hoofdgebouw van het ziekenhuis Bronovo aan de Laan van Meerdervoort. De gevel is in het midden verhoogd en er zijn een aantal dakkapellen geplaatst, maar dat valt alleen op als je weet dat deze er niet eerder waren. Alleen een blik door de voordeur laat zien dat dit gebouw een metamorfose heeft ondergaan.
Het gebouw langs de straat is volledig gerestaureerd en er zijn appartementen in gekomen. In het midden van het pand zit een trappenhuis rondom een gedeeltelijk glazen lift. Aan de achterzijde zijn riante balkons gekomen die zijn opgehangen tussen de gevel en een ervoor geplaatste staalconstructie. Voor de topwoning is de voorgevel in het midden verhoogd en deze woning heeft een dakterras aan de achterzijde.
Achter de oudbouw is een half verdiepte parkeergarage gekomen met daarop nieuwbouw in twee vleugels, losgehouden van de oudbouw door trappenhuizen en liften die de appartementen rechtstreeks verbinden met de parkeergarage. Op het tussenliggende gebied is een daktuin gekomen, grotendeels gemeenschappelijk, maar met privé-terrassen voor de onderste woningen. Op de verdiepingen hebben deze appartementen een groot balkon, opgehangen aan een staalconstructie die tegen de gevel aanstaat. De woningen met aan de tuinzijde een balkon op het noordoosten hebben een extra balkon aan de galerijzijde.
Stadswoningen
Rechts naast het gebouw is de toegang naar de parkeergarage, maar er bleef voldoende ruimte over voor twee stadswoningen. Het zijn duidelijk moderne woningen, slechts de gevelindeling en cordonlijsten refereren aan de woningen ter rechterzijde. Hierdoor heeft de voorgevel drie lagen, terwijl het er aan de achterzijde vier zijn. Dit verschil leidt in de woning tot een prachtige ruimtelijkheid waarbij de (open) trap het bindende element vormt.
Aan de voorzijde zijn de ingangszones ten opzichte van de woonzones teruggelegd; de pilaster en kroonlijst van het buurhuis blijven in volle glorie zichtbaar. Aan de achterzijde bevindt zich een dubbele garage en op de bovenste verdieping is er een dakterras.
Het project Hertoginnehof laat op fraaie wijze zien hoe een combinatie van restauratie en nieuwbouw het stadsbeeld kan herstellen terwijl het financieel haalbaar blijft.