Interieur met statiegeld

Interieur met statiegeld

Door: Redactie ArchitectuurNL | 08-06-2011

Reclamebureau BrandBase huurt voor een periode van twee jaar een pand aan de Brouwersgracht 246 in Amsterdam. Aan architect Paul Geurts van MOST Architecture de opdracht een interieur te ontwerpen uit makkelijk verkrijgbaar recyclebaar materiaal dat even lang meegaat als het reclamebureau het pand huurt. Dat werd The Pallet Project. Na afloopt gaan alle houten pallets terug naar de leverancier. 

Opdrachtgever BrandBase is een reclamebureau in Amsterdam. Naar eigen zeggen gespecialiseerd in reclame nieuwe stijl, volgt het bureau niet de platgetreden paden van de ouderwetse commercial, maar zet consumenten aan om voor een merk te kiezen.

Marvin Pupping, creative director bij BrandBase, raakte met Paul Geurts van MOST Architecture uit Rotterdam in gesprek over werk en creativiteit. Op een gegeven moment dus ook over het interieur voor het tijdelijke kantoor van BrandBase aan de Brouwersgracht in Amsterdam. Wat Pupping voor ogen stond, was een creatieve speeltuin, samengesteld uit makkelijk verkrijgbaar recyclebaar materiaal, dat niet langer hoefde mee te gaan dan de huurperiode van het kantoor.

Geurts vond de opdracht alleen al als gedachte-experiment buitengewoon interessant. Op de eerste plaats omdat de denkrichting omgekeerd werd en niet zoals gebruikelijk begon vanuit de beschikbare ruimte, maar vanuit de gekozen materialen. Daarnaast was de speurtocht langs afval als bouwmateriaal voor een interieur een niet alledaagse exercitie. De zoektocht naar geschikte materialen liep van kartonnen kokers, via plastic kratten en dozen en eindigde bij houten pallets.

Archetypisch

Het bestaande gebouw aan de Brouwersgracht in het centrum van Amsterdam is een archetypisch Nederlands grachtenpand: een smalle, 27 meter diepe ruimte waarvan de achterste helft beschikt over een verdieping. Dit bood Geurts de mogelijkheid zijn interieurconcept in de lengterichting van het pand te organiseren. De structuur van het interieur is zo ontworpen dat behalve de werkplekken, de pallets uitnodigen om op te gaan staan, zitten of liggen. Voor het reclamebureau resulteert dit in een vrij kantoorconcept met een extra, informele dimensie.

Drie lagen

Het ontwerp bestaat uit een helder concept van drie lagen. De eerste is het bestaande interieur dat spierwit gemaakt is om als homogene basis de palletstructuur te dragen. De pallets zelf zijn een structuur die gaandeweg de ruimtes verbinden en de verschillende bedrijfsonderdelen een plek in het pand geven. Als derde laag in het ontwerp koos Geurts voor toevoegingen aan de witte ruimte en houten pallets. Deze laag bestaat uit verlichtingsarmaturen, trapleuningen, meubilair en bekabeling. Alle toevoegingen zijn zwart.

De keuze voor houten pallets is ook ingegeven door de afmeting. ‘Als je de pallets in de lengte- en breedterichting ten opzichte van elkaar verschuift over een grid met een maas van 20 centimeter, benadruk je het open karakter van de ruimte. De combinatie van verschuiven en stapelen versterkt zo de lengtemaat van het pand. Daar komt de voortreffelijke stapelbaarheid van de pallets nog eens bij. Zet vijf pallets op elkaar en je zit op 72 centimeter. Precies een goede bureauhoogte.

Vier zones

Het ontwerp is opgedeeld in vier zones: de entree, de trap, de verdiepingen en de studio achter in het pand op de begane grond. De entree bestaat uit twee lange bureaus met acht werkplekken op verschillende niveaus. De pallets omarmen de bezoeker als het ware, zegt Geurts. Ze lopen over en door de pallets wat het idee geeft van een catwalk met de werknemers van BrandBase als toeschouwers.

De werkplekken bij de entree gaan over in een trap in twee delen: de formele zijde met de looplijn en trapleuning en het meer informele deel waar door de gestapelde pallets quasi toevallige verblijfplekken ontstaan. Bovengekomen metamorfoseert de trap in het werkdomein van het management. Op deze plek in het interieur liggen de presentatie- annex vergaderruimtes.

De volgende gedaantewisseling die de palletstructuur ondergaat is die in een presentatieruimte met een grote vergadertafel van pallets. Deze ruimte is van de rest gescheiden door een wand van translucente schuifdeuren. Achter in het pand op de begane grond is gekozen voor een andere aanpak. In deze studioruimte staan witte bureaus (afkomstig uit het oude pand) die door zwarte voedingskabels uit de bovenkant van de trap van energie worden voorzien.

Splinters en schade

Architect Geurts zegt dat er aanvankelijk nogal wat scepsis bestond over gestapelde pallets als interieurmateriaal. ‘Men was bang voor splinters en schade aan kleding en uit een stapel afvalhout kon nooit een bureau ontstaan waaraan het prettig werken was, zo luidde het vooroordeel.’

Het eerste probleem was snel getackeld. De leverancier schuurde de pallets glad zodat ze vrijwel splintervrij zijn. Op de bureaus liggen glasplaten die voor een prettig contactvlak zorgen. Aangaande de verplichte Arbo-eisen voor een werkplek, zegt Geurts dat de bureaus waar nodig met klosjes op de juiste hoogte gemaakt zijn. En ook de akoestiek is in orde. De houten stapelingen hebben een voldoende open structuur waar geluid zijn energie in kwijt kan. Het kantoor is beslist geen klankkast. Enig praktisch bezwaarpunt: schoonmaken kost meer tijd.

Opdrachtgever BrandBase is zeer te spreken over The Pallet Project, zegt Geurts. ‘Wat ze enorm waarderen, is dat het interieur bij bezoekers en klanten altijd reacties oproept. Iedereen moet er iets van zeggen, er is altijd dialoog en interactie met bezoekers in deze tijdelijke omgeving. Mooi als je dat met pallets kunt bereiken.’

Het tijdelijke karakter van The Pallet Project aan de Brouwersgracht kreeg een wel heel letterlijke invulling. Als BrandBase over twee jaar zijn biezen pakt, neemt de leverancier uit Lelystad alle pallets die nog goed zijn weer in om aan een nieuw leven als transporteenheid te beginnen.

‘Inderdaad, een interieur met statiegeld. Maar dat is niet de belangrijkste opbrengst. The Pallet Project bewijst dat een tijdelijk interieur uit gerecyclede materialen mogelijk is.’

Geurts vindt het interieur van BrandBase een zeer geslaagd project. Het eindresultaat voldoet aan de doelstelling van de opdrachtgever omdat het werkt zoals hij gehoopt had dat het zou werken. ‘En dat geeft een heel bevredigend gevoel. Maar hoeveel potentie pallets ook hebben, dit interieur lijkt me een eenmalige exercitie. Ik wil me niet profileren als de palletspecialist van Nederland.’

Projectgegevens

ProjectarchitectPaul Geurts
OpdrachtgeverBrandBase Amsterdam
Oplevering2010
Aantal pallets270 stuks
Bruto vloeroppervlakte245 m2
Bouwkosten€ 50.000
TekstPeter de Winter
Foto’sRogier Jaarsma

Gerelateerd

Tags:

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.