Kantoor met mechanische parkeergarage in Weezelandstaete

Kantoor met mechanische parkeergarage in Weezelandstaete

Project
Door: Redactie ArchitectuurNL | 16-10-2006

Projectgegevens

ArchitectArchitectenbureau Rudy Uytenhaak, Amsterdam
OpdrachtgeverOry Vastgoedadviseur, Nieuwleusen / V.o.f. Weezelandstaete, Zwolle
HoofdaannemerMeijering en Benus, Stadskanaal
Adviseur ConstructiesAlferink van Schieveen, Zwolle
Adviseur InstallatiesFame, Zwolle
Opdrachtgever interieurRijksgebouwendienst / Raad voor de Kinderbescherming
OpleveringSeptember 2004
KunsttoepassingTejo Remy en Rene Veenhuizen
Bruto vloeroppervlak kantoor6.300 m² (excl. parkeergarage 8.000 m²)
Bouwkosten kantoor€ 8 miljoen excl. BTW
Bouwkosten parkeergarage€ 4 miljoen excl. BTW
TekstEgbert Koster
Foto'sJan van Esch & Architectenbureau Rudy Uytenhaak

Op een smalle restruimte aan de rand van het Zwolse centrum staat een openbare mechanische parkeergarage, die is af gebiesd met een boemerangvormig kantoorstrook. Naar boven toe kragen de verdiepingen van het kantoorgebouw steeds iets verder uit en wordt hun oppervlak navenant groter. Met uitzondering van de noordhoek van het pand waar de verdiepingen naar boven toe juist inspringen om vanuit het centrum het zicht open te houden op het provinciehuis en het aangrenzende park De Wezelanden. De visuele dynamiek van deze uitkragingen en inspringingen wordt letterlijk en figuurlijk ondersteund door een elegante constructie van schuin geplaatste stalen kolommen. Doordat de kolommen schuin weglopen in uiteenlopende richtingen is de draagconstructie in zichzelf stabiel.

De uitkragende verdiepingsvloeren annex ‘zonnekleppen’ verlenen de volledig beglaasde gevels een sterke horizontale gelaagdheid. Bovendien bevatten ze grote dakgoten. Bij regen loopt het regenwater vanaf het dak omlaag langs de van waterroosters voorziene dichte geveldelen (een plaatvormige variant op de regenketting) en fungeren de uitkragende verdiepingsvloeren als trappen van een cascade.
De openbare mechanische parkeergarage met 360 plaatsen, waar het ontwerpproces aanvankelijk mee is begonnen, is nog niet voltooid. Wel hangen aan de imposante staalconstructies al de PV-panelen die op jaarbasis voldoende stroom moeten leveren om in het energiegebruik van de autoliften te voorzien 15 à 20 MWh). Door hun enigszins verscholen situering, ingeklemd tussen het kantoor en de middelbare school, lijken deze twee parkeerkubussen op poten aanmerkelijk kleiner dan zij in werkelijkheid zijn.

     

Gerelateerd

Tags:

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.