Powerhouse Company heeft in opdracht van vastgoedbelegger NSI het winkelcentrum ’t Loon in Heerlen gerenoveerd.Met het ontwerp van een nieuwe luifel, duurzame gevel, ondergrondse parkeergarage en een uitnodigend plein is de locatie een aantrekkelijke plek geworden.
Daglicht in ondergrondse parkeergarage
Bij de renovatie, die nodig was na verzakking in 2011, stond het creëren van een levendige publieke ruimte centraal. Om tegemoet te komen aan het hedendaagse winkelpubliek, werd het na-oorlogse ontwerp aangepast aan de wensen van deze tijd. Door de vernieuwde gevel ontstaat er een open en lichte ruimte, waarbij de winkels nu zichtbaar zijn vanaf het plein en vice versa. Door het gebruik van zandsteen, zorgvuldig gekozen houten banken en een centrale tuin aan het nieuwe plein (4.000m2), ontstaat een plek om te ontspannen. Het plein wordt gekenmerkt door de centrale opening, die naast toegang ook zorgt voor daglicht in de ondergrondse parkeergarage.
Speciaal ontworpen verlichting
De nieuwe gevel kenmerkt zich door zijn transparantie en het elegante verticale ritme dat refereert aan de oorspronkelijke glazen gevel. De afgeronde hoek aan de rechterzijde van de gevel verzacht de klassieke compositie en rechte lijnen van de gevel. De speciaal voor dit project ontworpen verlichting reflecteert tussen de onbehandelde houten palen op de goudkleurige raamkozijnen en tonen in de avond een warme gloed. De ingang, waarbij het nieuwe ontwerp aansluit op het bestaande gebouw uit de jaren ’60, bestaat uit een hoge ruimte, die zich onderscheidt door zijn slanke aluminium en vrij hangende luifel. De nieuwe winkelruimte, momenteel in gebruik door C&A.
Gelegen op een gevoelige geografische plek, die zich tot de jaren ’50 op ondiepe mijnbouw richtte, is het gebouw ontworpen om eventuele verzakkingen te weerstaan. De parkeerplaats is opgebouwd uit massieve betonnen balken die werken als een brug over de grond.