Projectgegevens
Ontwerpteam | Joke Vos |
---|---|
Opdrachtgever | José Molmans, Rob Hazelaar, Bart van Kampen |
Hoofdaannemer | Assink Vastgoed Projectontwikkeling, Oud Beijerland |
Adviseur constructie | Adviesburo Buizer, Wijk bij Duurstede |
Hoofdaannemer | Van Houwelingen Gorkum, Gorinchem |
Start bouw | Mei 2005 |
Oplevering | Oktober 2006 |
Bruto vloeroppervlakte | 3035 m² |
Bruto inhoud | 9465 m³ |
Differentiatie | 12 woningen in 4 types |
Totale stichtingskosten | €5.435.000 excl. BTW |
Bouwsom | € 3.300.000 incl. installaties, excl. inrichting en BTW |
Leveranciers: | |
Kalzip gevel | Hafkon, Zaltbommel |
Gevelsteen Royston silver | Daas Baksteen Zeddam |
Schuifpanelen met western red cedar jaloezieën | Limelight, Breda |
Tekst | Paul Groenendijk |
Foto’s | Ger van der Vlugt |
In de uitbreidingswijk Nesselande is het deelgebied Waterwijk bestemd voor vrije kavels. In het stedenbouwkundige plan zijn enkele projectmatige kavels opgenomen, waaronder een rijtje waterwoningen aan de rand van de wijk naar ontwerp van Joke Vos. Met de karakteristieke periscoopvorm aan de waterkant zijn deze vrij indeelbare woningen de blikvanger van Waterwijk.
Ergens ter hoogte van Nieuwerkerk en Zevenhuizen ligt Rotterdams nieuwste uitbreidingswijk Nesselande. Het deelgebied Waterwijk met ongeveer 500 woningen is bestemd voor vrije kavels. In dit ‘idyllische en exclusieve eilandenrijk’ kunnen welgestelden hun droomhuis zonder welstandstoets realiseren. Waterwijk biedt ondanks een doortimmerde stedenbouwkundige opzet en een ideeënprijsvraag ter inspiratie van toekomstige opdrachtgevers het vertrouwde beeld van dit soort wijken: veel catalogusbouw en notariswoningen waartussen af en toe een afwijkend architectonisch hoogstandje. In het stedenbouwkundige plan zijn enkele projectmatige kavels opgenomen, waaronder als blikvanger een rijtje waterwoningen aan de rand van de wijk.
Deze waterwoningen zijn het resultaat van een meervoudige opdracht tussen drie ontwikkelaars, uitgeschreven door de gemeente Rotterdam. Hoewel het project uit slechts twaalf woningen bestaat, trekt het onmiddellijk de aandacht bij de entree van de wijk. Het is bij gebrek aan karakteristieke architectuur in de rest van Nesselande tot op heden zelfs beeldbepalend voor dit stadsdeel. De waterwoningen zijn overigens wel door welstand getoetst en − uiteraard − goedgekeurd.
De in totaal twaalf woningen zijn in vier blokjes van drie gegroepeerd. Tussen deze blokjes ligt een inham met water. Verder is er een apart ‘eiland’ met parkeerruimte en een speelplek. Deze verkaveling sluit aan op de vrije kavels met in de regel vier woningen op één eiland.
De woningen zijn gebaseerd op het drive-in-principe en de hoofdwoonruimte ligt dus op de eerste verdieping. Het is bij vrije kavels vrij ongebruikelijk om niet op de begane grond te wonen, maar in deze opzet toch heel natuurlijk. Behalve een garage bevat de begane grond een enigszins verdiepte en daardoor hogere verblijfsruimte gekoppeld aan een groot terras van 5,70 bij 5,70 meter boven het water. Hier kunnen bootjes aanmeren. Bij de twee zijwoningen loopt dit terras door in de tussenruimtes tussen de blokjes. De twee hogere lagen bevatten een grote verblijfsruimte met keuken op de eerste verdieping en een vrij in te delen tweede verdieping. Doordat tussen de woningen in een smalle zone de voorzieningen als trappenhuis en natte cellen in een soort bajonetvorm zijn opgenomen, is de brede woonbeuk in principe vrij indeelbaar.
Aan de waterkant zijn de twee hogere lagen voorzien van een dubbelhoge loggia met daarin een balkon. Doordat deze hogere lagen uit het kernvolume kragen en bovendien van een knik zijn voorzien is de karakteristieke periscoopvorm ontstaan. Het verschil is benadrukt door de materialisatie. De vaste kern bestaat uit metselwerk met een metallic-kleurige steen. De geknikte volumes zijn bekleed met een horizontale aluminium beplating. De loggia’s aan de waterzijde zijn net als de terrassen en balkons geheel van hout. Voor de dubbelhoge houten pui met schuifdeuren zijn raamwerken met houten lamellen als zonwering aangebracht. Deze schuivende houten schermen kunnen de gehele gevel bedekken.
Als contrast met de vrijwel geheel open voorgevel zijn de overige ramen als horizontale stroken in de aluminium bekleding uitgespaard. De garages hebben een houten deur. Bij de detaillering van de aluminium bekleding is veel zorg besteed aan het voorkomen van condensvorming en het tegengaan van spanningen ten gevolge van verschillende temperaturen, wat zelfs kan leiden tot geluidshinder in de vorm van vervaarlijke knallen.