Projectgegevens
Projectarchitecten | Vincent Dekker en René Hoek |
---|---|
Medewerkers | Ferry van den Boogaerd, Nico Verbeek, Gerdy van Erven en Irene Otten |
Opdrachtgever | Martin en Marjan Uittenbroek |
Hoofdaannemer | Klinkenberg, Vlaardingen |
Tuinarchitect | ASPAR, de Lier |
Binnenhuisarchitect | Cees Dellebeke, Eindhoven |
Adviseur constructie | ABT Adviesbureau voor Bouwtechniek, Delft |
Adviseur installaties | Veluwa, Naaldwijk; Hogervorst Elektra, Naaldwijk |
Start bouw | Mei 2007 |
Oplevering | Oktober 2008 |
Bruto vloeroppervlakte | 520 m2 |
Bruto inhoud | 1100 m3 |
Bouwkosten | € 1.400.000, incl. installaties (€ 300.000), excl. inrichting en BTW |
Leverancier koperen dakbedekking | Ridder, Zwaag |
Leverancier gevelmetselwerk | Kooy baksteencentrum, Bilthoven |
Tekst | Stefan van Hoek |
Foto's | Peter de Ruig |
Het woonhuis van de familie Uittenbroek vormt met zijn dakvlakken van gepatineerd koper architectonisch een opvallende verschijning naast de kassen in het Westland. De schuine dakvlakken liggen in diverse richtingen ten opzichte van elkaar en lijken een vrije architectonische vertaalslag van de kasdaken te zijn.
De opdracht voor architect René Hoek luidde: een woonhuis ontwerpen op een plek met burgerbestemming in agrarisch buitengebied, hetgeen typisch voor het Westland is. Het moest een woning met mediterrane sfeer worden. Bovendien wilde Hoek in zijn ontwerp refereren aan het kassengebied.
De bouwenvelop was in eerste instantie een lastige kwestie, want het woonhuis mocht inpandig niet groter dan 500 m3 op en boven maaiveldniveau zijn. Dus werd de woning volledig onderkelderd. Later besliste de gemeente Westland dat het bovengrondse volume 750 m3 groot mocht zijn. Nog later werd de burgerbestemming gewijzigd in een agrarische bestemming met als resultaat een woonhuis met een volume van 1100 m3.
Contrast
Op verzoek van de familie Uittenbroek kreeg het woonhuis een flauw aflopend gevouwen dak. Het dak is bekleed met gepatineerd en gefelst groen koper dat afsteekt tegen de gevels van in halfsteensverband gemetselde witte handvormstenen. De witte voegen tussen de stenen verhogen het contrast tussen de open en gesloten geveldelen van het woonhuis. Daarnaast wekken de gevels hierdoor de indruk van pleisterwerk. De gesloten baksteengevel boven de van veel glas voorziene woonkamer liet Hoek optrekken met verticaal gemetselde stenen. Hiermee benadrukt hij dat deze gevelstenen constructief geen rol van betekenis spelen. Het is een wens van de architect dat er in de toekomst een kunstwerk op de gevel wordt aangebracht.
Driedeling
Op instigatie van de familie Uittenbroek kwam er een duidelijke visuele driedeling tussen de drie verdiepingen, door er verschillende sferen in aan te brengen. In de kelder ligt een betonlook gietvloer en zijn de wanden van gestuct beton. Tevens is er een biljartruimte met een wand van glazen bouwstenen. Op de begane grond liggen leisteen plavuizen van 60 x 60 cm. Om de band tussen binnen en buiten te versterken is in de tuin het patroon van leistenen voortgezet. De wanden op de begane grond zijn zeer strak wit gestuct en de vaste kasten zijn wit. Door de ruime toepassing van glasgevels krijgt het interieur ook een lichte uitstraling.
Op de verdieping is de vloer voorzien van hout en bevindt zich een grote heldergroene kast.
Akoestische plafonds
In de kelder en de begane grond zijn twee contrasterende soorten plafonds toegepast. Een deel is strak wit gestuct, een ander deel bestaat uit akoestische, notenhouten plafondpanelen. De richting van de akoestische panelen correspondeert met de richting van de ruimtes en de dakpanelen. Het ontbreken van een akoestisch plafond is in de logeerkamer direct hoorbaar: daar is duidelijk meer sprake van galm dan op de begane grond en in de kelder.
Oriëntatie
De woning is op alle drie niveaus rolstoeltoegankelijk. Een aan de voorzijde van glas voorziene lift moet een opgesloten gevoel voorkomen. De lift leidt vanuit de garage op kelderniveau naar de hal naast de voordeur op de begane grond. Op de eerste etage komt de lift uit in de logeerslaapkamer.
De master bedroom ligt in de kelderetage. De slaapkamer is zo gesitueerd dat er zo min mogelijk geluidsoverlast van het verkeer op de Grote Achterweg. De plattegrond van het woonhuis vloeit voort uit de vorm van de kavel die tussen de kassen ligt. Door de lichtinval en zichtlijnen ontstaat binnen een idee van buitenleven, zonder dat de bewoners het gevoel hebben in een etalage te zitten. De plattegrond bestaat uit twee rechte volumes die verdraaid ten opzichte van elkaar liggen. In de spil van de verdraaiing bevindt zich een patio.