Woontorens aan het water

Woontorens aan het water

Project
Door: Redactie ArchitectuurNL | 18-10-2006

Projectgegevens

ArchitectDKV architecten, Rotterdam
OpdrachtgeverBouwfonds Ontwikkeling bv, Delft
HoofdaannemerVolker Bouwmaatschappij bv, Rotterdam
OpleveringDecember 2003
LandschapsarchitectDS landschapsarchitecten, Amsterdam
ProjectteamPaul de Vroom, Wico Valk, Dolf Dobbelaar, Isaac Batenburg, Roeland Pruyt, Henk Tiegelaar, Hans Oldenburger, Henk op der Hijede, Ben Huygen, Jeroen Smit, Alexander de Ridder, Frank Schnater
Bruto vloeroppervlak22.360 m2
Bruto inhoud60.380 m3
Totale stichtingskosten€ 25.975.000
Differentiatie116 woningen en appartementen van 87 tot 190 m2, parkeergarage voor 133 auto’s
Bouwsom€ 18.975.000, incl. installaties (€ 1.897.500), excl. inrichting en BTW

Adviseurs:
ConstructieCorsmit Raadgevend Ingenieursbureau bv, Rijswijk
InstallatieReuser Technisch Adviesbureau
BouwfysicaCauberg-Huygen, Rotterdam
BouwkostenVan Voorden en De Groot Groep

Leveranciers:
VouwpuienSolarlux, Nijverdal
Prefab betonLingen Beton, Papendrecht
KozijnenEland Brandt, Amsterdam
Lijmwerk stenenHanson - De Simpel, Udenhout
TekstPeter Visser
Foto'sRob 't Hart en Bouw

Het verdwijnen van de havens in Rotterdam Katendrecht maakte het mogelijk de wijk naar het water toe uit te breiden. Vijftien jaar na de realisatie van de eerste twee complexen zijn nu twee nieuwe projecten opgeleverd.

Na oplevering van de eerste twee projecten viel de operatie stil door problemen met vergunningen voor nog aanwezige bedrijven. Het derde plan was al wel helemaal ontworpen, door onder andere DKV.

In 1996 kwam het project weer in beweging. Inmiddels bleek dat in de eerste twee segmenten de verwevenheid van openbare ruimte en privé-domein niet leidde niet tot het gewenste hoogwaardige woonmilieu. De grootse schaal van het wonen aan de rivier ontbrak.

DKV maakte een geheel nieuw ontwerp: een gesloten bouwblok dat lagere stroken in het binnengebied omsluit. Doorgangen maken het binnengebied luw en de grens tussen privé- en gemeenschappelijk terrein is duidelijk.

De torens kragen uit om de groenzone langs de rivier vrij te houden en om genoeg afstand te creëren met de achterliggende laagbouw. Tussen hoogbouw en lagere bebouwing in het binnengebied ligt een verhoogd plein met daaronder de parkeergarage.

De woningen zijn, door alle niveauverschillen, uitgevoerd als splitlevelwoningen met verschillende hoogten. De hoogbouw bestaat uit appartementen in de torens en woningen in de plint ertussen.

Door de combinatie van een trapeziumvormige plattegrond, een schuine daklijn en een uitgekiende plaatsing, lijken de torens in het voorbijgaan van vorm te veranderen. Iets wat het landmark karakter benadrukt.

De materialisatie is bewust sober. Roodbruine baksteen, gelijmd en met een ruwe textuur, overheerst.

     

Gerelateerd

Tags:

    Schrijf een reactie

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.